Przedsiębiorstwo Olsztyn Inwestycje jest klientem LLENTAB. Na jego zlecenie, dla firmy Raben zaprojektowano i wzniesiono halę przy użyciu połączenia słupów żelbetowych i stalowych. Wszystkie potrzebne do realizacji inwestycji elementy zostały dostarczone przez LLENTAB. Poniżej autor projektu, architekt Piotr Zabiełło, wyjaśnia powody zastosowania takiego rozwiązania oraz przedstawia inne cechy omawianej hali magazynowej.

Przedsiębiorstwo Olsztyn Inwestycje zajmuje się wynajmem obiektów i zarządzaniem nieruchomościami. Do olsztyńskiej spółki zgłosiła się Firma Raben, która w związku z rozwojem swojej działalności poprosiła o wybudowanie i wynajem hali do przeładunku bezpośredniego towarów, tzw. cross-dockingu. Cross-docking to działanie, mające na celu skrócenie czasu trwania transportów w łańcuchach dostaw. Jego istotą jest zbieranie w jednym miejscu artykułów z wielu punktów oraz od licznych dostawców lub odbieranie ich z określonego miejsca i dostarczanie do jednego odbiorcy lub do kilku różnych miejsc. W takim układzie nie ma więc konieczności składowania towarów, należy się za to liczyć z dużą aktywnością w strefach przyrampowych, zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz hali. Ważna jest tutaj również strefa odkładcza, a także zapewnienie sprawnej komunikacji. Elementami, które mogą ją zakłócić, są słupy nośne i dlatego właśnie one stały się istotnym elementem projektu.

LLENTAB ZAPROPONOWAŁ, BY DO BUDOWY HALI MAGAZYNOWEJ RABEN UŻYĆ KONSTRUKCJI OPARTEJ NA POŁĄCZENIU ŻELBETOWYCH I STALOWYCH SŁUPÓW. DLACZEGO ZDECYDOWALIŚCIE SIĘ NA TAKIE ROZWIĄZANIE?

Piotr Zabiełło: Nasza decyzja wynikała z potrzeb firmy Raben  i wiedzy jej pracowników na temat użytkowania tego typu obiektów. Duże znaczenie ma tutaj bowiem charakter działalności i wynikające z niego strefy wzmożonej aktywności w hali. Doświadczenia naszego partnera skłoniły go do opracowania standardów budowania hal przeznaczonych do prowadzenia własnej działalności. Jednym z wymogów jest zastosowanie słupów żelbetowych. Wraz z dostawcą i wykonawcą hali – firmą LLENTAB – dokonaliśmy analizy różnych wariantów, uwzględniających preferencje firmy Raben i ostatecznie wybraliśmy rozwiązanie dostosowane zarówno do potrzeb klienta, jak i atrakcyjne ekonomicznie. Jest to właśnie rozwiązanie hybrydowe, czyli połączenie słupów żelbetowych ze słupami stalowymi.

POŁĄCZENIE SŁUPÓW ŻELBETOWYCH I STALOWYCH W OMAWIANEJ HALI STALOWEJ JEST PODYKTOWANE STANDARDAMI BUDOWLANYMI UŻYTKOWNIKA OBIEKTU. KIEDY NAJCZĘŚCIEJ STOSUJE SIĘ TAKIE ROZWIĄZANIE HYBRYDOWE?

Piotr Zabiełło: W projektowaniu z reguły unika się takich rozwiązań, aby zachować jednorodny układ statyczny. Jednak jeśli połączy się wytyczne ergonomii, ekonomiki i wymogi eksploatacyjne, często sięga się po rozwiązania hybrydowe. Przesłanki do zastosowania tego typu konstrukcji są różne – takie jak w omawianym przykładzie, ale także inne. Decydują o tym najczęściej wymogi przepisów przeciwpożarowych. Obiekty budowlane muszą być zaprojektowane i wykonane tak, by w przypadku pożaru między innymi nośność głównej konstrukcji mogła być zapewniona przez założony czas bez utraty stateczności. Istnieje oczywiście możliwość zabezpieczenia słupów stalowych do wymaganej odporności ogniowej. Opłacalność tego rozwiązania jest analizowana na etapie prac koncepcyjnych.

JAKIE PANA ZDANIEM SZCZEGÓLNE CECHY POSIADA TA HALA MAGAZYNOWA I JAK WYMAGAJĄCY BYŁ TO PROJEKT DLA PANA JAKO GŁÓWNEGO PROJEKTANTA?

Piotr Zabiełło: Efektem prac nad projektem jest obiekt parterowy, dwunawowy (jedna nawa o szerokości 21 m, druga – 27,3 m) z rozstawem wewnętrznych słupów co 8 m. Inwestorowi zależało, aby hala wyglądała jak prostopadłościan, zasadnym okazało się więc zastosowanie attyk. W związku z tym, że magazyn ma dwie nawy, zdecydowano się na dach wielospadowy (o mniejszym kącie nachylenia połaci dachu), obniżając tym samym wysokość attyk. Innym plusem tego rozwiązania konstrukcyjnego jest bardziej efektywne doświetlenie hali. Użyto pasm świetlnych w dwóch kalenicach, a każde pasmo wyposażono dodatkowo w klapy dymowe (jeden z elementów bezpieczeństwa pożarowego). Rozmieszczenie klap zostało ustalone zgodnie z amerykańską normą oddymiania NFPA, z uwzględnieniem systemu sygnalizacji pożarowej SSP/SAP. Jedna ze ścian szczytowych przylegająca do murowanego biurowca jest również ścianą oddzielenia pożarowego, spełniającą wymogi odporności ogniowej REI120. Zastosowano w niej słupy żelbetowe (R120) oraz płyty warstwowe z rdzeniem z wełny mineralnej (EI120). Rozwiązanie to jest tańsze od tradycyjnej technologii murowanej, bardzo często wybieranej do wznoszenia ścian oddzielenia pożarowego, ponadto zapewnia spójność elewacji. Do izolacji obiektu użyto na dachu wełny mineralnej, odpowiadającej normom dla obiektów z temperaturą wewnątrz pomiędzy 8 a 16°C. Pozostałe ściany zaś pokryte zostały płytami warstwowymi, wypełnionymi pianką PIR, spełniającymi wymogi dla obiektów z temperaturą wewnątrz równą lub wyższą niż 16°C.

Wbrew pozorom najtrudniejsze były warunki miejscowe: istniejące sieci o dużych parametrach, warunki geotechniczne oraz sąsiedztwo terenów kolejowych, które przeszły reorganizację i podziały decyzyjne.

W JAKI SPOSÓB ROZWIĄZANO POSZCZEGÓLNE KWESTIE DOTYCZĄCE ROZMIESZCZENIA SŁUPÓW?

Piotr Zabiełło: To proste – projektując rozmieszczenie słupów, braliśmy pod uwagę układ statyczny i przewidywany układ fun- kcjonalny, w tym w szczególności charakter dostaw towarów. W ten sposób stworzyliśmy siatkę słupów, w skład której weszły: słupy żelbetowe na granicy dwóch naw, utwierdzone w fundamencie (rozstaw co 8 m); słupy żelbetowe, stanowiące konstrukcję ściany szczytowej przylegającej do budynku biurowego oraz pozostałe słupy – stalowe. Charakterystyczny dla tej hali jest również rozstaw słupów stalowych co 8 m na ścianach długich, pozwalający zmieścić dwie bramy pomiędzy dwoma słupami.

JAK DŁUGO WSPÓŁPRACUJECIE Z FIRMĄ LLENTAB I JAKIE SĄ WASZYM ZDANIEM NAJWIĘKSZE ZALETY ICH KONSTRUKCJI?

Piotr Zabiełło: Mija trzeci rok naszej współpracy. Firma LLENTAB oferuje konstrukcje lekkie, a co za tym idzie atrakcyjne cenowo. Ich rozwiązania konstrukcyjno-budowlane pozwalają na realizację kubatur o znacznych parametrach przy minimalnej liczbie podpór wewnętrznych, co jest bardzo ważne dla większości potencjalnych inwestorów. Doceniam LLENTAB również za szybkość, z jaką wznoszą obiekty (hale powstają w niewiarygodnym tempie) oraz za proponowanie optymalnych rozwiązań. Bardzo dobrze przebiega także współpraca z regionalnymi przedstawicielami handlowymi. Doceniam również posiadane przez firmę materiały projektowe.

Z punktu widzenia naszej firmy kluczowe znaczenie miały dwa aspekty: chęć zapewnienia inwestorowi jak najlepszej obsługi oraz parametry dotyczące konieczności zastosowania słupów żelbetowych. Spełniliśmy wszystkie wymagania dzięki połączeniu żelbetowych i stalowych słupów oraz stalowych kratownic i obudowy ścian płytami warstwowymi. Wykorzystane rozwiązanie hybrydowe zostało w pełni dostosowane do przeznaczenia hali i charakteru prowadzonej działalności.

Piotr Szymański, projektant z firmy LLENTAB
PL4964-Olin-magazyn typu cross-dock Raben_IMG_6133 1

PL4964-Olin-magazyn typu cross-dock Raben_IMG_6088

PL4964-Olin-magazyn typu cross-dock Raben_IMG_6131 1

PL4964-Olin-magazyn typu cross-dock Raben_IMG_6070

PL4964-Olin-magazyn typu cross-dock Raben_IMG_6166 1

SZCZEGÓŁY TECHNICZNE

Adres: Olsztyn, ul. Lubelska WYKONAWCA KONSTRUKCJI I ELEWACJI: LLENTAB sp. z o.o. GŁÓWNY PROJEKTANT: Pracownia architektoniczna SAVOIE Piotr Zabiełło PROJEKTANT LLENTAB: Piotr Szymański

WYMIARY: 48,7 x 68,9 m (szerokość x długość) WYSOKOŚĆ: 6 m POWIERZCHNIA: 3355 m2 TYP KONSTRUKCJI: MS4HR1 ŚCIANA: typ 7 – płyty warstwowe DACH: typ SP – membrana z folii PVC

PL4964-Olin-magazyn typu cross-dock Raben_IMG_6148 1_