W nowo ukończonym kompleksie przemysłowych obiektów w szwedzkim Nyköping pasje nabierają rozpędu. EgenLokal i LLENTAB tworzą tam ergonomiczną przestrzeń zarówno dla małych firm, jak i osób prywatnych.

Osoby prywatne często używają naszych pomieszczeń do przechowywania rzeczy, a przedsiębiorcy zakładają w nich warsztaty z miejscem na narzędzia, pojazdy, a może nawet małe biuro. Wiem też, że jedna z naszych powierzchni służy za studio fotograficzne – mówi Henrik Eriksson, zajmujący się rozwojem biznesu w EgenLokal. Henrik jest jednym ze współzałożycieli firmy, budującej przemysłowe obiekty dzielone na pojedyncze nieruchomości z prawem własności. Każda z nich ma wymiary 6 x 12 x 6 m (szerokość x długość x wysokość). Założony jesienią 2019 EgenLokal ma na koncie już 20 ukończonych projektów z łącznie 500 takimi pomieszczeniami. Firma jest pierwszą działającą w tym obszarze w skali całego kraju i wznosi obiekty od Luleå na dalekiej północy aż do Ystad na południowym wybrzeżu. LLENTAB od początku był dostawcą pierwszego wyboru konstrukcji dla EgenLokal i miał udział prawie w każdym projekcie.

Już w pierwszych dniach współpraca była udana i taką pozostała od etapu koncepcji po sprawny montaż – stwierdza Henrik. – LLENTAB naprawdę pomógł nam stworzyć cały produkt dopasowany pod względem ceny i potrzeb klienta. Kiedy realizuje się równocześnie tyle projektów w całej Szwecji, partner o zapleczu i doświadczeniu, jakim dysponuje LLENTAB jest kluczowy. Rzeczywiście widać przewagę zgromadzenia zasobów pod jednym dachem, zaczynając od projektantów, a kończąc na ekipach montażowych, a do tego jest jeszcze bardzo dobrze reagujący dział sprzedaży.

LLENTAB-Case-Egenlokal-480-scaled_LLENTAB-Case-Egenlokal-124-scaled_
LLENTAB-Case-Egenlokal-7-scaled_LLENTAB-Case-Egenlokal-143-scaled_LLENTAB-Case-Egenlokal-152-scaled_

Chłopięce marzenie na 72 m2

W Nyköping łącznie 95 nowych lokali znajduje się w 6 osobnych budynkach. Tutaj, tak samo jak w wielu innych realizacjach, z obiektów korzysta z powodzeniem kilka małych firm tuż obok hobbystów i kolekcjonerów. Jednym z nowych właścicieli w Nyköping jest Kenneth Ekvall.

Dwudziesty piąty motocykl jest w tej chwili w drodze. Nie określiłbym się mianem kolekcjonera, ale faktycznie realizuję tutaj marzenie z dziecięcych lat. Jako nastolatek zacząłem od kilku motocykli terenowych ­– opowiada nam Kenneth.

Pojazdy Kennetha zapełniają betonową posadzkę, ustawione w równych rzędach według rocznika. Większość ma barwę czerwono-białą, jest też kilka żółto-niebieskich, a prawie wszystkie łączy to, że są świetnie zachowane.

– Zawsze poszukuję egzemplarzy w stanie nieco lepszym niż świadczący o normalnym użytkowaniu. Dzięki temu dokładne czyszczenie powinno wystarczyć, by sprzęt wyglądał na oryginalnie nowy. Wchodząc tutaj, powinno się czuć jak w sklepie z motocyklami w roku 1985.

Kenneth po zajęciu pomieszczenia dodał antresolę, gdzie wkrótce zostanie urządzona toaleta i aneks kuchenny. Dla większego komfortu zamontowano także dodatkowe oświetlenie i ogrzewanie, bo Kenneth spędza teraz kilka dni w tygodniu ze swoimi maszynami. Przez pozostały czas przemierza Szwecję, poszukując nowych nabytków.

Kenneth korzystał wcześniej z innego lokum za pośrednictwem klubu motocyklowego, jednak umowa klubu straciła moc – kolekcja trafiła więc w październiku do nowego pomieszczenia. Niektórzy inni członkowie klubu powielili to rozwiązanie.

– Miło się tu przesiaduje – podsumowuje Kenneth. – Nie wyobrażam sobie, jak inaczej mógłbym spędzać czas.

Idealna wysokość obiektu dla wyścigowej rodziny

W innym obiekcie spotykamy Görana Åndberga. Za sporych rozmiarów bramą widzimy białe Audi z 1983 roku z podniesioną klapą. Göran powoli, ale skutecznie przekształca je w auto wyścigowe.

– Obaj moi synowie, wnuk zresztą też, ścigają się, a ja zajmuję się utrzymaniem pojazdów w dobrym stanie – wyjaśnia Göran.

W głębi budynku widać na podnośniku kolejny samochód, gotowy do generalnego remontu, bo trwa już odliczenie przed nadchodzącym sezonem wyścigowym. Jest to Toyota, marka najbliższa sercu Görana, który wcześniej prowadził salon sprzedaży i punkt serwisowy tej marki. Zainteresowanie sportem motorowym jest w rodzinie dziedziczne, bo i Göran interesował się wyścigami, a na tor zawsze zabierał synów.

Zacząłem udzielać się sportowo w 1975 roku i nie przestałem aż do 1996, a prowadziłem dokładnie taki typ auta jaki teraz odnawiamy.

Göran spędza sporo czasu w swoim budynku, najwięcej na wiosnę, przed rozpoczęciem sezonu wyścigowego, kiedy to wszystko musi być dopięte na ostatni guzik. W międzyczasie jednak samochody także wymagają bieżącej uwagi.

– To idealna przestrzeń dla naszych okołowyścigowych zajęć dzięki pokaźnej wysokości obiektu. To pozwoliło nam również na dodanie antresoli z toaletą i małą kuchnią. W sumie uzyskujemy sporo przestrzeni z relatywnie małego metrażu.

LLENTAB-Case-Egenlokal-103-scaled_LLENTAB-Case-Egenlokal-409-scaled_LLENTAB-Case-Egenlokal-243-scaled_
LLENTAB-Case-Egenlokal-96-scaled_LLENTAB-Case-Egenlokal-263-scaled_LLENTAB-Case-Egenlokal-266-scaled_