Pod koniec 2023 roku spółka Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. (ZSSK) uruchomiła nowe centrum technicznego utrzymania pociągów w słowackim mieście Nové Zámky. Nowe centrum serwisowe zapewni najwyższy poziom utrzymania, czystości i bezpieczeństwa pociągów i zostało wdrożone jako projekt pilotażowy, będący wzorem dla słowackiego przewoźnika narodowego dla podobnych centrów w innych słowackich miastach. Cały kompleks hal utrzymania ruchu tego centrum dostarczyła firma LLENTAB.
Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. jest największym pasażerskim przewoźnikiem kolejowym na Słowacji, obsługującym dziennie 1763 połączeń, w tym 269 połączeń dalekobieżnych oraz 1486 połączeń regionalnych i podmiejskich. Ich pociągi docierają do 721 stacji i kursują na 2935 km linii kolejowych we wszystkich regionach Słowacji. Nowe centrum utrzymania ruchu w Novych Zámkach zapewni czyszczenie pociągów zarówno z zewnątrz, jak i wewnątrz, a także konserwację (drobne naprawy i przeglądy techniczne). Jednocześnie wzrośnie komfort pracy pracowników. Budowa rozpoczęła się we wrześniu 2021 roku, a oddanie centrum do użytku nastąpiło pod koniec listopada 2023 roku.
Nowoczesne zaplecze utrzymania technicznego zagwarantuje terminowe wykonanie niezbędnych czynności, a jednocześnie podniesie komfort pracy pracowników kolei.
Do tej pory prace serwisowe odbywały się w wielu miejscach, a także w dużej mierze ograniczały je warunki pogodowe, ponieważ prowadzone były albo na otwartej przestrzeni, albo w miejscach bezpośrednio przylegających do torów, co wielokrotnie zmuszało do przekładania niektórych działań. Dzięki budowie nowej hali utrzymania ruchu, myjni, torów do czyszczenia toalet, nowych mediów, a także niezbędnych nowych technologii konserwacji i czyszczenia, wszystkie te czynności można teraz realizować w jednym miejscu.
Precyzyjny i szybki montaż konstrukcji stalowych LLENTAB został pozytywnie oceniony przez głównego inżyniera projektu.
Według inż. Gabriela Šimona, Głównego Inżyniera Projektu z REMING CONSULT, a. s., generalnego projektanta centrum, dokumentacja projektowa dla ośrodka w Nových Zámkach powstała w 2014 roku, również dlatego, że centrum to stanowiło projekt pilotażowy dla inwestującej spółki Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. Jeszcze przed rozpoczęciem prac projektowych, czyli podczas opracowywania dokumentacji niezbędnej do uzyskania pozwoleń na budowę, generalny projektant rozważał wykorzystanie standaryzowanych hal stalowych. Głównym powodem było to, że można je montować bardzo szybko i z dużą precyzją. Dokumentacja projektowa powstawała w kilku etapach, aż do dokumentacji projektowej samej budowy, podczas której zespół LLENTAB Słowacja otrzymał szerokie wsparcie ze strony generalnego projektanta centrum, a wszystkie zaangażowane strony ściśle ze sobą współpracowały.
Przygotowanie projektu obejmowało koordynację modyfikacji pierwotnego projektu w celu efektywnego wykorzystania konstrukcji stalowych LLENTAB. Należało dobrać odpowiedni rodzaj obudowy, aby spełnić wymagania projektu przeciwpożarowego oraz wymagania dotyczące parametrów izolacyjności dachu i ścian. W hali utrzymania ruchu eksploatacyjnego pociągów na całej długości hali znajdują się pomosty technologiczne i suwnice półbramowe. Umożliwią one prowadzenie niezbędnych prac serwisowych, przy jednoczesnym zapewnieniu zgodności z wymaganymi przepisami BHP.



„Naszym zadaniem było wybudowanie warsztatu utrzymania ruchu składającego się z czterech budynków zapewniających obsługę eksploatacyjną składów trakcyjnych, tor do czyszczenia pociągów, introligatornię i administrację oraz zakończenie prac zgodnie z harmonogramem.
Wszystkie budynki są ze sobą połączone i tworzą jedną całość o powierzchni 7500 m2.
Dodatkowo w Novych Zámkach zbudowaliśmy myjnię (700 m2)
z pomieszczeniami technicznymi (180 m2).”